افزایش زمان پیاده روی در طول روز می‌تواند میزان انسولین ناشتا را تا یازده درصد کاهش دهد

 27 ژانویه 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد هر چه مدت زمان نشستن فرد کمتر و مدت زمان راه رفتن او افزایش یابد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در او کاهش می‌یابد.

 ورزش همراه با رژیم غذایی روشی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است، همچنین به حفظ سلامت افراد مبتلا به دیابت و جلوگیری از عوارض این بیماری یا کاهش این عوارض کمک می‌کند.

 محققان دانشگاه Leicesterاز 400 فرد در معرض خطر زیاد ابتلا به دیابت نوع 2، برای شرکت در این مطالعه ثبت نام  کردند، از این افراد خواسته شد که برای مدت یک هفته از یک دستگاه ثبت فعالیت بدنی استفاده کنند(از جمله تکنولوژیهای پوشیدنی).

 میزان حرکت افراد شرکت کننده در طی 7 روز اندازه‌گیری گردید، بر این اساس مدت زمان ایستادن، نشستن یا راه رفتن آنها مشخص گردید. سپس محققان میزان مقاومت به انسولین و مقدار قند خون آنها  را در پاسخ به نوشیدن یک محلول قندی بررسی کردند.

دکتر Hensonگفت: ارتباطات شدیدی بین تعداد قدمهایی که فرد در طول روز برمی دارد با مقاومت به انسولین و مقدار قند خون او پس از آزمایش گلوکز خوراکی مشاهده گردید که تاکیدی بر اهمیت افزایش فعالیت فیزیکی است.

این یافته‌ها در مجله‌ی BMJ Openمنتشر شده است و نشان می دهد که انسولین ناشتای شرکت کنندگانی که به مدت طولانی به جای نشستن، می‌ایستند، 5 درصد و افرادیکه به جای نشستن طولانی مدت، قدم می‌زنند 11 درصد کاهش می‌یابد. متوسط سن افراد شرکت کننده‌ی 67 سال بود و اکثر آنها دارای اضافه وزن و سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به دیابت بودند.

نویسندگان نتیجه‌گیری نمودند که جایگزین نمودن مدت زمان طولانی نشستن با ایستادن یا پیاده روی می‌تواند موجب بهبود مقدار قندخون دو ساعته‌ی افراد و حساسیت آنها به انسولین شود. این یافته‌ها باید از طریق انجام تحقیقات مداخله‌ای و آینده‌نگر تایید شود.

این تحقیق دارای محدودیت‌هایی از جمله نداشتن گروه کنترل بود، به همین دلیل نمی‌تواند مشخص کند که چه مقدار فعالیت  فیزیکی می‌تواند بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تأثیر گذارد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/sitting-less-and-walking-more-could-reduce-fasting-insulin-levels-by-11-per-cent-90977492.html